top of page
Search

Πόνος στη μέση, αυτή η μάστιγα




Μελέτες έχουν δείξει ότι περίπου το 80% των ενηλίκων θα νιώσουν κάποια στιγμή, οξύ πόνο στη μέση, στη διάρκεια της ζωής τους. Ο πόνος στη μέση, ή αλλιώς οσφυαλγία, τις πιο πολλές φορές οφείλεται σε μυικό σπασμό των μυών που στηρίζουν τη σπονδυλική στήλη. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την πολύ διαδεδομένη πεποίθηση ότι ο πόνος στη μέση οφείλεται πάντα σε κάποια ανατομική αλλοίωση. Στην πραγματικότητα πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι τελείως ασυμπτωματικοί άνθρωποι, μπορεί κι αυτοί να εμφανίζουν προβολές ή κήλες δίσκων σε μια μαγνητική τομογραφία (Borenstein 2001, Jensen 1994). Επιπλέον, άλλες μελέτες έδειξαν οτι σε ανθρώπους με οσφυαλγία υπάρχει σημαντικός σπασμός των παρασπονδυλικών μυών στη διάρκεια του ύπνου, ενώ δεν ανιχνεύθηκε καμία δραστηριότητα αυτών των μυών σε ανθρώπους χωρίς πόνο στη μέση (Fischer 2004). Ας κρατήσουμε λοιπόν οτι ο σπασμός των παρασπονδυλικών μυών είναι η πιο συχνή αιτία πόνου στη μέση.



Αλλες αιτίες πόνου στη μέση είναι:


Πίεση νεύρου από στένωση του μεσοσπονδυλίου τρήματος. Αυτός ο πόνος, ανάλογα με τη θέση του έχει μια πολύ συγκεκριμένη κατανομή η οποία παραπέμπει στη συμμετοχή μίας ή περισσότερων νευρικών ριζών. Σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ριζοπάθεια. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να απαιτηθεί χειρουργική επέμβαση εφόσον ο πόνος συνοδεύεται από αδυναμία στην εκτέλεση κάποιας συγκεκριμένης κίνησης στο κάτω άκρο. Μελέτες δείχνουν ότι στην περίπτωση που δεν υπάρχει νευρολογική βλάβη, καλύτερα αποτελέσματα δίνει ένα πρόγραμμα κινητοποίησης κι ενδυνάμωσης, συγκριτικά με την παρατεταμένη ακινητοποίηση και ανάπαυση (Fernandez 2015).

Τραυματισμός συνδέσμων της σπονδυλικής στήλης από κάποια απότομη κίνηση ή παρατεταμένα κακή θέση αυτής

Κακή στάση/χρήση της σπονδυλικής στήλης. Οι συχνοί μικροτραυματισμοί από την κακή θέση του σώματος, την καταπόνηση από βάρη, την έλλειψη άσκησης όπως και την καθιστική ζωή μπορεί να φθείρουν τις αρθρώσεις και τους μεσοσπονδύλιους δίσκους και να προκαλούν πόνο.

Η ηλικία. Παρόμοια φθορά προκαλείται και με την πάροδο της ηλικίας. Η φθορά του χρόνου πάνω στους σπονδύλους, τις αρθρώσεις, τους συνδέσμους και τους δίσκους μπορεί να γίνει αιτία πόνου. Το πέρασμα του χρόνου οδηγεί συνήθως σε μικρότερη φθορά όταν κανείς αθλείται, έχει σωστό βάρος, κάνει καλή διατροφή, ασκείται συστηματικά και αποφεύγει το κάπνισμα.

Ο πόνος στη μέση μπορεί επίσης να οφείλεται σε παθήσεις των οστών της σπονδυλικής στήλης (κάταγμα, νεόπλασμα) αλλά και άλλων οργάνων, εκτός της σπονδυλικής στήλης όπως παθήσεις των νεφρών, των ουρητήρων, των ωοθηκών κ.ά.


Είναι πολύ σημαντικό να γίνει η απαραίτητη διερεύνηση-εξέταση ώστε να μπει ιατρική διάγνωση στην αιτία του πόνου, γιατί όπως είδαμε, οι αιτίες της οσφυαλγίας είναι πολλές. Από την αιτία του πόνου εξαρτάται η θεραπεία που εφαρμόζεται κάθε φορά.


Αντιμετώπιση


Σχετική ανάπαυση: Aν αντιμετωπίζετε οξύ πόνο στη μέση, αποφύγετε τη δραστηριότητα που επιδεινώνει τον πόνο σας. Αποφύγετε την παρατεταμένη καθιστική θέση, την οδήγηση, το σκύψιμο, τη στροφή του κορμού και την άρση βάρους

Πάγος: Η τοπική εφαρμογή ψυχρού επιθέματος για 15’ κάθε 1-2 ώρες στη μέση μπορεί να μειώσει το μυικό σπασμό. Αποφύγετε τα θερμά επιθέματα για 48 ώρες μετά από έναν οξύ τραυματισμό


Φάρμακα: Τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα είναι η πρώτης γραμμής φαρμακευτική θεραπεία για την αντιμετώπιση της οξείας οσφυαλγίας. Άλλες φαρμακευτικές επιλογές αποτελούν τα οπιοειδή αναλγητικά, τα μυοχαλαρωτικά, τα γκαμπαπεντινοειδή και τα επιθέματα τοπικών αναισθητικών. Επιπλέον, ενέσιμες θεραπείες, όπως η μεσοθεραπεία, η προλοθεραπεία και η έγχυση πλάσματος πλούσιου σε αιμοπετάλια (prp) αποτελούν σύγχρονες συμπληρωματικές θεραπευτικές επιλογές σε επιλεγμένες περιπτώσεις.


Πρώιμη κινητοποίηση: Ήπιες ασκήσεις κινητοποίησης στην οσφύ και τα κάτω άκρα μπορούν να μειώσουν την ένταση, τη διάρκεια και την πιθανότητα επανεμφάνισης της οσφυαλγίας σας. Ακολουθείτε προσεκτικά τις οδηγίες του ιατρού σας και διακόψτε τις ασκήσεις που σας προκαλούν πόνο. Με τη σταδιακή υποχώρηση της οξείας φάσης του πόνου, είναι απαραίτητη η ταυτόχρονη εφαρμογή ενός προσεκτικά επιλεγμένου προγράμματος άσκησης για την επιστροφή στις καθημερινές δραστηριότητες και την αποφυγή της επανεμφάνισης των συμπτωμάτων.


Θέση ύπνου: Η τροποποίηση της θέσης του ύπνου μπορεί να σας ανακουφίσει από τον πόνο της μέσης. Προτιμήστε ένα σχετικά σκληρό στρώμα για να έχετε καλύτερη υποστήριξη. Αν κοιμάστε ανάσκελα επιλέξτε χαμηλό μαξιλάρι και βάλτε άλλο ένα κάτω από τα γόνατα. Αν κοιμάστε στο πλάι δοκιμάστε να τοποθετήσετε ένα μαξιλάρι ανάμεσα στα γόνατα ή/και μια λεπτή πετσέτα τυλιγμένη σε ρολό κάτω από τη μέση.




Η πρόληψη της οσφυαλγίας


Εφόσον ο πόνος σας έχει αρχίσει να υποχωρεί, ξεκινήστε ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης των μυών της λεκάνης, της ράχης, των κάτω άκρων και των κοιλιακών ώστε να αποτρέψετε την επανεμφάνισή του


Η σωστή στάση σώματος είναι πολύ σημαντικός παράγοντας. Η επιπεδωμένη καμπύλη στη μέση όπως και η μέση με λορδωτική θέση (πολύ μεγάλη καμπύλη) είναι επιρρεπής στον πόνο


Εκπαιδευτείτε στη σωστή στάση για την άρση βάρους





67 views0 comments

Comments


bottom of page